Forbrugerne er i stigende grad bekymrede over oprindelsen af det, de finder på deres tallerken. Når det gælder kød, begynder det at interessere forbrugerne mere at vide under hvilke forhold det er blevet opdrættet, og om dyret er blevet respekteret og haft mulighed for at være lykkeligt.
Når du går rundt i supermarkedet, vil du have lejlighed til at støde på en lang række forskellige mærkninger på dit kød. Dog er der ingen, der virkelig angiver niveauet af velfærd for kyllingen.
De Rød Label, økologiske, gård kyllinger og betegnelserne "frilands" eller "udendørs" giver os et lille indblik, men intet konkret fremkommer om den lidelse, dyret kan have oplevet, og om dets respekt. Vi ved bare takket være disse mærker, at kyllingerne har haft en normal vækst, at de har haft adgang til et levende rum, at de er blevet slagtet ved modenhed, at de har haft glæde af dagslys og frisk luft, men især at de har haft en relativt sund kost.
Oprettet i 2019 med samarbejde fra mærket Casino, begynder etiketten for dyrevelfærd at vinde indpas. CIWF, LFDA og OABA står bag denne innovative idé, som utvivlsomt vil ændre måden at konsumere fjerkræ på for de mindst informerede forbrugere.
Denne étiquette har 5 niveauer fra A til E. Som du kan forstå, betyder niveau A, at kyllingen er blevet behandlet med høj respekt, og niveau E betyder, at dyrevelfærd sandsynligvis ikke har spillet en rolle, hvorfra den kommer. Målet er objektivt at bedømme, hvordan dyret er blevet behandlet fra fødsel til død. Denne etiket tager også hensyn til opdrætsmetoden. Mærkningen tager højde for over 200 kriterier som transportens varighed, slagtemetoden, adgang til det fri, og tætheden af opdræt per kvadratmeter for at bestemme, hvordan kyllingen kan have følt sig.
I år har Carrefour og U-butikkerne besluttet at deltage i denne mærkning sammen med store mærker som Les Fermiers de Loué eller Galliance. Fra den 18. februar vil det være muligt at se disse etiketter på fjerkræ i Carrefour butikkerne. Med ankomsten af disse mærker i bevægelsen vurderes det, at 10% af den årlige samlede produktion af kyllinger i Frankrig vil have etiketten. Med indtræden af Carrefour og U-butikkerne er det over 40% af den franske detailhandel, der har vedtaget dette system. Desuden kan hele Europa blive berørt, da Carrefour på langt sigt har ambitionen om at indføre dette system i alle sine europæiske hypermarkeder.
Målet med denne tilgang er enkelt: først og fremmest at bevidstgøre forbrugerne om levevilkårene for kyllingerne. Dermed håber vi, at de vil vende sig væk fra mærker, der tilbyder mishandlede kyllinger. Mærker, der vil opleve et tab af fortjeneste og som ønsker at forblive på markedet, vil være nødt til at forbedre kyllingernes levevilkår for at forsøge at opnå en bedre vurdering på logoet og genvinde deres kundebase. Som du kan forstå, er der en stor sandsynlighed for, at alle store overflader og alle mærker snart vil følge bevægelsen. Mærkerne vil skulle arbejde på at forbedre levevilkårene for at forblive på markedet.
Fra i år tilbyder AEBEA supermarkeder og producenter af svinekød at indføre dette logo på deres produkter.