budget pr. måned
Hej, jeg vil gerne købe en kat og alt dens komfort, men når det kommer til budget, ved jeg ikke noget!
Hvor meget skal man regne med pr. måned til kattemad og kattegrus?
Hvor mange liter af en pose skal man bruge om måneden? Og hvor mange kg kattemad om måneden?
Tak!
Først og fremmest tak fordi du svarede, det hjalp mig meget! Nu hvor min mor er enig, skal vi sikkert adoptere en lille han, jeg har kigget på auchan drive... der er en del gode produkter til kattegrus og kattemad, friskies ser meget godt ud for mig?
Med hensyn til vacciner, tror jeg, at det er noget uundværligt, da jeg bor i et hus og planlægger at lade ham gå udenfor, så snart han har lyst!
Jeg planlægger at købe en lukket kattebakke, så vi ikke har nogen lugt, fordi min mor ikke vil være tolerant med det!
Og så som du sagde, er der kun kærlighed tilbage... at give ham :)
Jeg har nogle spørgsmål, dog, jeg kender ikke meget til katte, da jeg aldrig har haft en før. Min mor er bange for, at katten vil vække hende midt om natten for at bede om at komme udenfor... er det muligt? Vil han gå alene til kattebakken for at gøre sine behov? Hvis han går udenfor og vi ikke er der, når han vil ind igen, er det så alvorligt?
Katte virker da til at være nogle dyr, der lever deres egen lille liv, men som stadig har brug for kærlighed og opmærksomhed... de er ikke så besværlige som en hund, vel? (Jeg siger ikke dette ondt om hunde, men jeg kan bare ikke forlige mig med hundenes behov... :/)
Undskyld, hvis jeg forstyrrer dig med mine spørgsmål (som måske virker dumme for dig, men jeg foretrækker at være godt informeret, før jeg går i gang, jeg vil ikke gøre noget forkert og så fortryde det! ) Tak på forhånd!

Hej Clémentine,
De svar Sandra gav dig er meget komplette, og du kan følge dem til punkt og prikke.
Jeg vil tilføje dette: Hvis du virkelig vil lade din kat gå udenfor, bør den steriliseres, hvad enten det er en han eller en hun, omkring 6-7 måneder, ellers vil området hurtigt blive overfyldt! Tænk på vejen, hvis en af dem er tæt på dit hus. Alt for mange katte bliver kørt over. Personligt lader jeg ikke mine katte gå ud, da der er for mange farer, der truer dem. De er store katte (se mit indlæg om Ragdoll), og de lever fint i huset med at løbe efter hinanden osv. Selvfølgelig er det udendørs bedre for dem, men ikke altid, eller så skal man lave en lukket indhegning til dem. Vildkatte, der bærer sygdomme, kan således ikke komme i kontakt.
Dette er selvfølgelig kun min mening!
God fornøjelse med din killing.

Det er godt, at du stiller så mange spørgsmål, før du adopterer et dyr. Det er et stort ansvar, der medfører omkostninger, afkald på ferier osv., men til gengæld modtager man meget kærlighed fra dem.
Du præciserer ikke, om det er en killing købt hos en opdrætter eller fra en privat person. Selvfølgelig er der en pris hos opdrætteren, men kattene testes for at sikre, at de ikke bærer sygdomme. Privatpersoner vil ikke gøre dette, og en ny lov forpligter dem endda til at identificere katte med chip eller tatovering (meget sjældent nu), selv om det er en gave. En kat, der findes omstrejfende uden identifikation, vil blive sendt til dyreinternat. Min første kat, givet af bekendte, døde af katteleukæmi (katte-AIDS) i en alder af tre år. Du skriver, at naboernes katte kommer i din have, vær forsigtig med dem! Hvis din kat bliver vant til at gå udenfor, vil den altid ville det.
Han- eller hunkat er svært at sige. Kastrerede hankatte er generelt meget venlige; hunkatte, opererede eller ej, er nogle gange mere frække. Men hvert dyr har SIN karakter. Hvis du har mulighed for at se killingen med moderen og kuldet, så gør det for at få en idé.
Ja, og jeg ville have haft meget gode svar, men desværre har min mor lige ændret mening på grund af et problem, så jeg får ikke min lille kat! Jeg er irriteret og trist, men tak igen til jer, jeg vil beholde disse værdifulde råd, og så snart jeg adopterer en til mig! Tak igen piger for alle disse svar!! :)