Gengivelse
6 svar

6 beskeder
laura
Hej alle sammen!!! Jeg har en kanin på 3 år, jeg vil gerne have, at hun får unger, men jeg er bekymret for hendes alder først, og da hun har tendens til at ville bestemme i huset, håber jeg, at det vil gøre hende roligere. Har I haft nogenlunde den samme oplevelse?

38 beskeder
céline
Hej,Ingen bekymringer med alderen! Min hunkanin fik sine unger da hun var 8 måneder gammel! Hun vil rive pels ud fra sin mave, når hun er drægtig for at bygge sin rede, vær forsigtig, man skal ikke røre det!! Men hvis hun allerede har en stærk personlighed, bliver det ikke bedre, når hun får sine unger, for hun vil beskytte dem! Efterfølgende kan det berolige hende...

63 beskeder
stéphanie
Jeg er enig med Céline om, at hvis hun har en stærk personlighed, vil det gøre hende endnu mere aggressiv, fordi hun vil beskytte dem. Derimod er der ingen problemer vedrørende alderen.

63 beskeder
stéphanie
[længe]Ok tak Emeline, jeg vidste ikke, jeg er kun 11 år, men jeg har 2 marsvin, der bor i Moving Home størrelse L, som sælges på forummet (denne bur er super rummelig og smuk, forstår ikke hvorfor jeg siger det) okay, kan hun så få sine små eller ej?[/længe][længe]ps: mit navn er Enzo[/længe]

3 beskeder
emeline
Personligt er jeg imod individers avl, så under alle omstændigheder ville jeg sige "nej". Men i dette tilfælde er det et dobbelt "nej", fordi hunkaninen er for gammel til at få sit første kuld. Hvis hun allerede har haft et kuld før, for 2 år siden, er det mindre farligt. Men alder er ikke den eneste parameter, der skal tages i betragtning: man skal også tage hensyn til genetikken (undgå at avle dyr uden kendte herkomster eller som sandsynligvis bærer sygdomme), hannens størrelse (som skal være mindre end hunnen), hunkaninens sundhed og kost. Avl er ikke noget for amatører, og man avler ikke dyr for fornøjelsens skyld (det er meget krævende for dyret). Jeg håber, at jeg har svaret rigtigt på dit spørgsmål Enzo; klap dine marsvin ;)

63 beskeder
stéphanie
Merci pour le chons je leur en ferait de ta par

2 beskeder
nadege
Sammenligningen af vores husdyrs liv med vilde dyrs liv er ikke særlig klog (normalt ved 11 år, men det er netop, når man er for ung til at forstå livet, at man er for ung til at opdrætte). I naturen formerer de sig vilkårligt, men der er også mange dødsfald. Ved du, hvor dine dyr stammer fra, før du gerne vil avle dem? Stéphannie, hvad er den maksimale og minimale alder, en marsvin bør have for at blive bedækket? Hvad er den minimale og maksimale vægt, den skal have? Hvad er den minimale og maksimale pause mellem to kuld? Hvilke farver må ikke blandes? Hvad er graviditetsforgiftning? I hvilken alder kan man placere ungerne (som godt nok lyder mærkeligt for marsvin)? Hvad vil du gøre med hannerne, hvis du ikke har fået dem placeret før seksuel modenhed (for resten, i hvilken alder opnår hannen denne seksuelle modenhed)? Hvilken mængde vitaminer skal gives under drægtigheden? Efter fødslen? Til ungerne? Her er de gode spørgsmål, før man ønsker at opdrætte et marsvin.