Marokkansk kamæleon brug for råd
Intet svar
1 beskeder
coyote
Hej, Jeg ejer en kamæleon fra Marokko, som min nabo gav mig (en art købt ulovligt på det sorte marked). Jeg tror, det er en yemenkæmpe kamæleon. Efter adskillige internetsøgninger ser det ud til, at arten strækker sig fra Den Iberiske Halvø til Mellemøsten. Det er stadig en meget ung kamæleon (den er omtrent på størrelse med min lillefinger uden halen). Jeg ved dog ikke, om det er en han eller en hun. Med hensyn til farverne er den grå/sort/brun og nogle gange bliver den nærmest khaki-grøn. Den har små pletter/plettede områder. For at gøre det rigtigt, har jeg købt et netbur på 1,20 m højt og 60 cm bredt. Jeg har læst på nettet, at kamæleoner ikke kan lide for trange rum og derfor ikke terrarier af glas. Jeg har delt bunden op i 3 sektioner: en del med rød sand (købt i dyrehandel), en del med jord (type middelhavsagtig købt i planteskole) og en del med småsten (hentet i min boligforening) som jeg har renset grundigt med kogende vand for at fjerne alle bakterier og mikrober. Jeg har også købt en busk i en planteskole af typen Japonica og en nerie, som jeg har sat i buret, så den kan klatre. Sammen med store sten og en hule af kork. Jeg ved, at det er en trælevende art, og den elsker at være i højden. For mad giver jeg den kun melorme, fordi jeg købte græshopper, men den kan ikke spise dem, munden er for lille. Med hensyn til belysning havde jeg intet, så jeg brugte en gammel vækstlampe, jeg havde, som afgiver UV, det er en TS1000 fra Mars Hydro. Det er en ret stærk lampe, meget for stærk for en kamæleon, men jeg har placeret den meget højt, så den kan klatre i den højde, den ønsker, og dermed nærme sig eller fjerne sig fra lyset alt efter dens behov. Jeg har tilsluttet lampen til en timer, der tænder klokken 8 om morgenen og slukker klokken 21 om aftenen (jeg har forsøgt at genskabe solopgang og solnedgang i Marokko, hvor den kommer fra). I rummet, hvor den er, er der generelt mellem 20 og 30 grader, aldrig mere og aldrig mindre. I øjeblikket er det sommer, og jeg bor i Toulouse, variationen i nattemperaturer ligger mellem 17 og 25 grader om natten. Om dagen er temperaturerne mellem 25 og 35 grader. For at spare el og for at sætte den i et mere naturligt miljø (vind, sol, lyde osv.) undrer jeg mig om det er muligt at sætte den ud. Først tænkte jeg, om jeg skulle udsætte den for solen eller skyggen, i solen frygter jeg, at den får for meget, og i skyggen frygter jeg, at den ikke får nok UV… Jeg tænkte derfor på at sætte den halvvejs i solen og halvvejs i skyggen, men på min terrasse er det ikke rigtig muligt... Jeg har solen fra solopgang til omkring klokken 13, hvorefter resten af eftermiddagen er mere skyggagtigt, trods den gode temperatur… Så der har du det, jeg vil gerne høre din mening om jeg bør lade den blive indenfor eller sætte den ud. Jeg har haft den i min besiddelse i 2 måneder. Tak for jeres svar !!