og vinteren?

georges
1 beskeder
georges

Jeg bor på kalkstensplateauet ude på landet. Vinteren nærmer sig, og det begynder at blive koldt (omkring 4°C om natten, og det bliver selvfølgelig lavere! der var allerede et kortvarigt frostvejr for tre uger siden). I går aftes, ved skumringen, da jeg åbnede døren, fandt jeg en murfirben, praktisk talt besvimet, lammet eller rettere sagt dvask, på stentrinet ved døren. En usædvanlig møde på denne årstid. Jeg tror, den må være faldet fra bjælkerne på den lille veranda, og at kulden simpelthen forhindrede den i at bevæge sig. Jeg samlede den op og installerede den indendørs, hvor varmen fra rummet straks gav den nyt liv. Den tilbragte aftenen med at udforske stedet, alle hjørner, klatre op ad væggene og gå på loftet gennem revnerne i stenene, skride på trælisterne eller ledninger i plast der følger med loftet… besøge papirkurven… Kort sagt en sjov og nysgerrig gæst en aften. Jeg har ikke set den dukke op i dag… men jeg slukker for varmen om natten og vil først tænde den igen i eftermiddag. Vi får se.

Spørgsmålet, jeg stiller mig selv og stiller her til hvem der (hvem?) kender til "firben", er følgende: firben, som er vekselvarme dyr, går de ikke i hi når vinteren nærmer sig? Der er også en slange, der hvert år bliver større og federe, som ser ud til at bo i husets vægge; jeg bemærker dens tilstedeværelse først i det fremskredne forår og om sommeren (dette forår åd den ganske enkelt en hel række af redeunger, der havde reder i et andet hjørne af huset!)... Så, denne firben dukker op sådan i går aftes? Hvorfor var den udenfor ved 6°C? Og vil den normalt finde et hjørne blandt stenene og bjælkerne i huset (det gamle kalkstensplateauhus, som blev bygget for to århundreder siden og ikke meget ombygget siden da) til at overleve de kolde temperaturer, der er på vej?

Pierre
134 beskeder
pierre
[venstre]Jeg kender ikke meget til krybdyr (undtagen skildpadder). Dog kan jeg bekræfte, at de fleste firben går i dvale om vinteren (ved at grave sig ned i lav dybde og gå i dvale).[/venstre][venstre]Din ven har derfor måske blot ledt efter et sted at overvintre (medmindre den virkelig kan lide din bygning ).[/venstre][venstre]Det kan også være, at dette firben er gammelt og simpelthen ikke længere har styrken til at overleve endnu en vinter (hvilket kunne forklare, at du fandt det i kritisk tilstand på kældertrappen).[/venstre][venstre][/venstre][venstre]Vi ses[/venstre]

Cookie-politik
Vi beder om din tilladelse til at bruge cookies eller lignende værktøjer til at gøre det lettere for dig at handle på vores hjemmesideVi bruger cookies eller lignende værktøjer til at lette dine køb på vores side, forbedre din brugeroplevelse, levering af personliggjort reklame, statistikker for at forståhvordan vores kunder bruger vores tjenesterVores betroede partnere(Google, Meta, TikTok, Squadata, Bing, Criteo)bruger også disse værktøjer til reklameformål som en del af vores vores visning af personaliserede eller ikke-personaliserede reklamer.Du kan til enhver tid ændre dine cookie-præferencertilgængelig fra din konto.
Brug og formål med behandling af dine data
Vi beder om din tilladelse til at bruge cookies eller lignende værktøjer til at gøre det lettere for dig at.... Læs mere om det
Indstil dine valg Jeg accepterer Fortsæt uden at acceptere
Zoomalia-appen Med Family'z optjener du +50 pts for hver ordre, og få besked om ordresporing i realtid
Zoomalia-appen Boost din kat med Zoomalia-appen !1000 pts for hver download og +50 pts for hver ordre