Termostat trixie
Hej,
Jeg ved ikke, om du har fået dit svar. I tilfælde af: Tæppet tilsluttes på del A af denne termostat med temperatursensoren. Varmelamper + anden lampe på B. Vær opmærksom på, at en varmelampe aldrig skal tilsluttes en termostat, medmindre den er "dimming". Ellers vil lampen hurtigt brænde ud. Med venlig hilsen
Hej,
Trixie-termostaten styrer ikke lamper for temperaturen, men alt hvad der er varmeunderlag og varmekabler. En varmepære, der afgiver lys, vil brænde hurtigt ud, og desuden "blinke", i den forstand at den bliver tændt og slukket hele tiden for at opnå den rette temperatur. I dette tilfælde er det nødvendigt at anvende en dæmpningstermostat, der regulerer intensiteten for en passende temperatur.
Man kan dog tilslutte en simpel lampe og/eller UVB-lys for cyklussen i B. I C kan man tilslutte en enhed, der styrer fugtigheden som en forstøver. Det er dog vigtigt at sørge for, at apparatet altid har vand for at undgå, at det brænder sammen. En tågeforstøver er derimod ikke rigtig egnet, da det kun øger fugtigheden (kamæleoner er desuden følsomme over for for meget af det, hvilket understreger vigtigheden af et fleksarium). Det er ikke, hvad en kamæleon søger, men vanddråber på planterne, hvilket en forstøver gør, og som tillader at opretholde en god fugtighed, hvis det er nødvendigt. Det bør dog kun ske i kort tid og ikke for ofte; og undgå at gennemvæde substratet. Bare så den kan hydrere sig, hvis nødvendigt. Personligt gjorde jeg det kun to gange om dagen, lidt mere om sommeren; mit rum har en fugtighed på 50 til 55%. Det var et supplement. Ikke for kraftigt heller, da nogle kamæleoner ikke kan lide at blive våde. Jeg brugte snarere en dråbe til dråbe enhed hele dagen.
For temperaturen, nej, det er umuligt. Det er ikke designet til varme lamper. Det er obligatorisk med termostatdæmpning.
Den vil kun kunne håndtere UVB-lampen, der skal placeres i B. Og fugtigheden i C, men det er ikke rigtig vigtigt for kamæleoner, hvis man starter med en basis på 55%. Det vigtigste er, at det udløser forstøvning et bestemt sted, så den kan drikke, men uden at det tænker på fugtigheden, så det er ikke let med det.