UV til leopardgekko
6 svar

2 beskeder
jennifer
Hej, jeg skal have en unge leopard gekko. Jeg har et terrarium med målene L60xl45xH60. Hvilken type UVB-neonrør skal jeg bruge, og hvilken type keramisk varmepære samt hvor mange watt er passende i forhold til mit terrarium? Jeg er ikke sikker på, om jeg skal placere det ovenpå i en højde af 60 cm eller indeni på 30 cm. Skal jeg derudover tilføje en varmeplade under mit terrarium eller ej, nu hvor vi går mod varmere vejr? Tak fordi du svarer hurtigt.

135 beskeder
elodie
Hej Jennifer,
For påmindelse:
det er nødvendigt at vælge et svagt neonlys, så der er cirka 30° i det varme punkt i terrariet og 25° i det kolde punkt, med 12 timer varme og 12 timer omkring 22° i hele terrariet. Det er nødvendigt, at neonlyset til krybdyr er inde i terrariet, da glas filtrerer UV, som er nødvendigt for dyret.
I betragtning af terrarie størrelsen, ville produkter såsom: en 40 watt pære med et 5% UVB-rør være passende, og der er normalt ikke behov for en varmeplade, da 40 watt allerede når en god temperatur. Hvis du ser, at det ikke er nok, er der altid tid til at supplere eller vælge en kraftigere pære.
Hav en god dag
Elodie fra zoomalia
5 beskeder
sebastien
hej ja selv 2% uv ville være nok, fordi de har ikke brug for meget!
12 beskeder
clara
Det er ikke de opvarmede, men LED'erne, der med et stærkt lys forhindrer gekkoen i at åbne øjnene. Nogle sætter stadig lidt UV, med lav intensitet, 2-4%. Den nye Arcadia LumenIze-rampe med dæmpning kan være praktisk for at undgå at "give for meget".
2 beskeder
hugo
Hej ingen varmelampe!
2 beskeder
hugo
Elodie ved ingenting og vil bare sælge sine produkter

3 beskeder
sebastien
Naturligt lys er meget bedre. Ingen risiko for forbrændinger og fald i fugtighed